Dydaktyczna Inicjatywa Doskonałości 2022

znaki_did-strona_www.jpg

DYDAKTYCZNA INICJATYWA DOSKONAŁOŚCI 2022

W 2022 roku po raz kolejny Ministerstwo Edukacji i Nauki realizuje przedsięwzięcie „Dydaktyczna Inicjatywa Doskonałości”, której celem jest wsparcie publicznych uczelni zawodowych w doskonaleniu jakości kształcenia. Akademia Bialska Nauk Stosowanych im. Jana Pawła II znalazła się w gronie 15 publicznych uczelni zawodowych, które najlepiej i najskuteczniej kształcą swoich studentów, tym samym przygotowując ich do podjęcia pracy w regionie.

"Dydaktyczna inicjatywa doskonałości" została zainicjowana od 2019 r. Dotychczas w przedsięwzięciu wzięło udział 25 spośród 33 publicznych uczelni zawodowych, które wyróżniały się skuteczną działalnością dydaktyczną w zakresie kształcenia praktycznego.

1 MILION ZŁ

Wsparcie w ramach programu „Dydaktyczna inicjatywa doskonałości” jest przyznawane w formie zwiększenia subwencji podstawowej na wsparcie aktywności projakościowej, które otrzymało 15 publicznych uczelni zawodowych spełniając następujące kryteria:

brak negatywnych ocen jakości kształcenia na kierunkach studiów prowadzonych w uczelni wydanych przez Polską Komisję Akredytacyjną w latach 2016-2021;
wynik monitoringu karier studentów i absolwentów studiów, osób ubiegających się o stopień doktora i osób, które uzyskały ten stopień, dotyczącego absolwentów studiów w uczelni, którzy uzyskali dyplom ukończenia studiów w roku 2019, w pierwszym roku po uzyskaniu dyplomu. Wynik monitoringu musi wskazywać, że względny wskaźnik bezrobocia absolwentów studiów pierwszego stopnia jest mniejszy lub równy 0,94 oraz zarobków absolwentów studiów pierwszego stopnia jest większy lub równy 0,56.

CELE, ZADANIA I GRUPY DOCELOWE PRZEDSIĘWZIĘCIA

Głównym celem przedsięwzięcia w roku 2022 będzie podwyższenie jakości kształcenia w ABNS Białej Podlaskiej poprzez utworzenie nowoczesnej pracowni symulacji logistycznej, utworzenie specjalistycznych stanowisk laboratoryjnych na kierunku Mechanika i budowa maszyn, modernizacja pracowni do grafiki komputerowej, doposażenie pracowni rzeczywistości mieszanej oraz pracowni produkcji roślinnej, a także doposażenie laboratorium chemicznego w niezbędne pomoce dydaktyczne. Kolejnymi zadaniami będzie stworzenie możliwości wykorzystania w dydaktyce najnowszego oprogramowania do zajęć na kierunkach studiów, Zarządzanie, Ekonomia, Finanse i Rachunkowość czy Dietetyka, a także  aktualizacja zasobów bibliotecznych. Grupami docelowymi będą studenci oraz nauczyciele akademiccy.

W 2022 r. po raz kolejny zrealizowane zostało przedsięwzięcie Ministra Edukacji i Nauki „Dydaktyczna inicjatywa doskonałości”. Jego celem było wsparcie publicznych uczelni zawodowych w doskonaleniu jakości kształcenia na kierunkach studiów o profilu praktycznym. Budżet programu wyniósł 15 mln zł, alewysokość środków finansowych dla danej uczelni nie mogła przekroczyć 1 mln zł. W najnowszej edycji wsparcie otrzymało 15 publicznych uczelni zawodowych, które musiałyspełnić określone kryteria, takie jak:

  • brak negatywnych ocen jakości kształcenia na kierunkach studiów prowadzonych w uczelni wydanych przez Polską Komisję Akredytacyjną w latach 2016-2021;
  • wynik monitoringu karier studentów i absolwentów studiów, osób ubiegających się o stopień doktora i osób, które uzyskały ten stopień, dotyczącego absolwentów studiów w uczelni, którzy uzyskali dyplom ukończenia studiów w roku 2019, w pierwszym roku po uzyskaniu dyplomu. Wynik monitoringu musiał wskazywać, że względny wskaźnik bezrobocia absolwentów studiów pierwszego stopnia jest mniejszy lub równy 0,94 oraz zarobków absolwentów studiów pierwszego stopnia jest większy lub równy 0,56.

 

W 2022 r. takim wsparciem została objęta ponownie Akademia Bialska im. Jana Pawła II w Białej Podlaskiej.W ramach przyznanych środków finansowych zostało zrealizowanych kilka niezwykle istotnych zadań, które powinny przyczynić się do podwyższenia jakości kształcenia w bialskiej uczelni.

Studenci kierunku informatyka, mechanika i budowa maszyn, rolnictwo czy budownictwo, dzięki doposażeniu pracowni rzeczywistości mieszanej oraz modernizacji pracowni do grafiki komputerowej, mają dostęp do najnowszego oprogramowania graficznego, a także bardzo innowacyjnych rozwiązań technologicznych, jak np. hełmy Microsoft Hololens 2. Wypełnione czujnikami holograficzne gogle wykorzystują sztuczną inteligencję do tworzenia mieszanej rzeczywistości ludzi, miejsc i rzeczy w celu ułatwienia jednego z naszych najbardziej podstawowych ludzkich impulsów: wymiany wiedzy.Zastosowanie specjalnych hełmów Microsoft Hololens 2 do symulacji wirtualnej rzeczywistości umożliwi projektowanie, tworzenie i testowanie aplikacji użytkowych. Wykorzystanie nowoczesnych technologii rzeczywistości rozszerzonej pozwoli również w sposób innowacyjny przekazywać wiedzę i umiejętności.

Studenci kierunku rolnictwo, dzięki doposażeniu laboratorium chemicznego oraz pracowni produkcji roślinnej,otrzymaliniezbędne pomoce dydaktyczne do realizacji praktycznych ćwiczeń i doświadczeń. Są to m.in. miernik zawartości azotu N-Pen N 110, urządzenie do pomiaru zawartości chlorofilu i karotenoidów, regały do hodowli roślin wraz ze źródłem światła, atlasy z zakresu produkcji roślinnej. Zakupione narzędzia dydaktyczne jeszcze bardziej upraktycznią realizowane moduły kształcenia, a także będą wykorzystywane w procesie przygotowywania prac inżynierskich.

Studenci kierunków inżynierskich, głównie informatyki oraz mechaniki i budowy maszyn, dzięki utworzeniu stanowisk laboratoryjnych maszyn technologicznych i podstaw techniki, a także stanowisk laboratoryjnych mechatroniki i automatyki, mają dostęp do narzędzi laboratoryjnych, które udoskonalają jakość kształcenia praktycznego. Są to m.in.:

- nowoczesne 3 – osiowe centrum obróbcze (tokarsko -frezarskiego) CNC, które pozwala na projektowanie i wytwarzanie (frezowanie, skrawanie oraz grawerowanie) wyrobów ze stali, stopów lekkich i tworzyw sztucznych;

- zestaw sterowników PLC wraz z oprogramowaniem, moduły we/wy, panele dotykowe HMI, zestaw komponentów pneumatycznych i hydraulicznych, które ułatwiają naukę programowania sterowników.

Studenci kierunku dietetyka oraz turystyka i rekreacja, dzięki nabyciu nowoczesnego kalkulatora dietetycznego Aliant, otrzymali innowacyjne narzędzie do układania spersonalizowanych planów dietetycznych dla różnych grup ludności, w tym osób zdrowych i chorych.

Z kolei studenci Wydziału Nauk Ekonomicznych, głównie kierunku zarządzania, ekonomii oraz finansów i rachunkowości, dzięki doposażeniu pracowni komputerowych w oprogramowanie Microsoft Project i iBiznesPlan Max, otrzymali doskonałe narzędzia do praktycznej nauki zarządzania projektami i zadaniami podczas konstruowania planów, dystrybucji i przypisywania różnych zasobów do projektów, a także planowania strategicznego i biznesplanu czy analizy finansowej. Dodatkowo studenci tych kierunków mają możliwość symulowania procesów i czynności logistycznych (m.in.szybkie przyjęcia towaru, wydania do klienta, weryfikacja kompletności zlecenia, znakowanie produktów, identyfikacja stanów magazynowych itp.) w nowo utworzonej pracowni symulacji logistycznych, z wykorzystaniem technologii RFID (ang. Radio-FrequencyIdentification).

Wszyscy studenci ABNS im. Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, dzięki doposażeniu Biblioteki w nowoczesny sprzęt (komputery przenośne oraz wielodziedzinowe bazy danych Proquest Central), mają możliwość podniesienia kompetencji informacyjnych w zakresie:

- efektywnych sposobów zdobywania informacji z nowoczesnych źródeł (w tym naukowych baz danych);

- weryfikacji wiarygodności i rzetelności informacji w erze szumu informacyjnego i fake newsów;

- kreatywnego użycia zdobytej wiedzy stosownie do potrzeb.

Realizacja wyżej wymienionych zadań, dzięki wsparciu finansowemu w ramach „Dydaktycznej inicjatywy doskonałości”, pozwoli Akademii Bialskiej Nauk Stosowanych im. Jana Pawła II w Białej Podlaskiej na dostosowanie programu studiów do potrzeb lokalnych i regionalnych rynków pracy, przez co poprawi się konkurencyjność absolwentów, a ich proces tranzycji będzie przebiegał szybko i pomyślnie.

Krótka relacja z realizacji projektu DID 2022

flagi.png

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Uczelnia dostępna dla wszystkich, numer POWR 03.0500-00-A050/20

O projekcie

Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień w przeglądarce oraz o naszej polityce prywatności.  Czytaj więcej