Projekty

Wspomaganie rozwoju dziecka w grupie i klasie międzykulturowej

15.06.2023 MEiN

Projekt finansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Edukacji i Nauki w ramach Programu „Studenckie koła naukowe tworzą innowacje”.

Projekt finansowany jest ze środków Ministerstwa Edukacji i Nauki
Okres realizacji projektu: 16.05.2023r.- 15.05.2024r.
 

INFORMACJE O PROJEKCIE:

pt. „Wspomaganie rozwoju dziecka w grupie i klasie międzykulturowej”

Projekt wychodzi naprzeciw oczekiwaniom głównego podmiotu edukacji, jakim jest dziecko w przedszkolu i uczeń w szkole. W związku z toczącą się wojną na Ukrainie do Polski przybyło najwięcej uchodźców w porównaniu do innych krajów (ok. 6 mln). W polskich placówkach edukacyjnych w roku szkolnym 2021/2022 kształciło się około 185 tys. ukraińskich uczniów. Zdecydowana większość w szkołach podstawowych, czterdzieści kilka tysięcy w przedszkolach i po kilka tysięcy w liceach, technikach i szkołach branżowych. W roku szkolnym 2022/2023 w polskich szkołach szacunkowo uczyć około 500 tys. uczniów pochodzących z Ukrainy. 

Istotne wydaje się zbadanie, jak rozwijają się dzieci pochodzenia m.in. polskiego, ukraińskiego, w grupach i klasach międzykulturowych, które razem spędzają  w przedszkolu ok. 8 godzin, a w szkole podstawowej ok. 6-7 godzin dziennie (klasy I-III).

Podczas odbywania praktyk zawodowych zarówno w przedszkolach, jak i szkołach studentki należące do KN "Sówka" zauważyły, że w związku z przyjęciem dużej liczby dzieci pochodzących z Ukrainy konieczne jest podjęcie różnorodnych działań mających na celu ich integrację. Jednakże integracja uczniów oraz ich rozwoju w grupach i klasach międzykulturowych jest pojęciem bardzo szerokim i uzależnionym od szeregu różnorodnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych. W związku z powyższym niniejszy projekt nie analizuje szerokiego spektrum czynników warunkujących rozwój dziecka, ale skupia się na dwóch z nich: komforcie psychicznym dziecka oraz jego zaangażowaniu. Należy także podkreślić, że rozwój umiejętności społecznych dzieci jest potrzebą wynikająca z naturalnego rozwoju człowieka, a zapisy prawne znajdują się w aktualnej Podstawie programowej wychowania przedszkolnego i Zaleceniach Parlamentu Europejskiego z 18 XII 2006r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie.

Realizacja niniejszego projektu pozwoli na opracowanie autorskiej, innowacyjnej metody "Dar natury" bazującej na teorii F. Froebla oraz analizę jej efektywności w kształtowaniu poczucia komfortu i zaangażowania dzieci w środowisku międzykulturowym/międzynarodowym.

OPIS PROJEKTU:

Celem projektu będzie opracowanie i wdrożenie innowacyjnej metody pn. ,,Dar natury” i zbadanie jej wpływu na poziom komfortu psychicznego i zaangażowania dzieci/uczniów pochodzenia m.in. polskiego i ukraińskiego, które razem uczą się i wychowują w przedszkolu i w klasach I-III szkoły podstawowej. Podstawą filozoficzną metody "Dar natury" są idee pedagogiczne niemieckiego pedagoga Fryderyka Froebla, według których każde dziecko jest niepowtarzalną indywidualnością, częścią pewnej większej społeczności. Na tych wymienionych założeniach będzie bazować autorska metoda pracy z dziećmi w grupie międzykulturowej opracowana przez członków Koła Naukowego Studentów Pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej "Sówka" działającego przy Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II. Celem tej metody będzie poznanie i integrowanie dzieci/uczniów polskich, ukraińskich, czy też innych narodowości. Szczegółowy scenariusz zajęć zostanie opracowany w ramach działań podejmowanych w projekcie.

ZAŁOŻENIA BADAWCZE PROJEKTU:

Cele projektu odnoszą się do przygotowanie innowacyjnej metody "Dar natury" i określenia jej skuteczności w rozwoju komfortu psychicznego i zaangażowania u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Zakłada się także opracowanie i udostępnienia poradnika metodycznego zawierającego opis zweryfikowanego scenariusza metody "Dar natury". Planowane rezultaty projektu.

REZULTATY PROJEKTU:

Opracowanie innowacyjnej metody ,,Dar natury” zajęć z dziećmi i uczniami w grupie/klasie międzykulturowej, umożliwi szerokie zastosowanie jej w przyszłości, w przedszkolach i szkołach na terenie powiatów i województw w Polsce. Przyczyni się do poprawy komfortu psychicznego i zaangażowania dzieci pochodzenia m.in. polskiego i ukraińskiego w formie poradnika metodycznego dla nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, studentów kierunków nauczycielskich, jak i wychowawców pracujących w grupach/klasach międzykulturowych. Realizacja projektu przyczyni się do doskonalenia umiejętności badawczych Studentów z Koła Naukowego. Nastąpi powszechnienie wyników badań na konferencjach naukowych, uczenie się umiejętności prezentowania wyników badań przez Studentów.

Bezpośrednio z efektów projektu skorzystają studenci, nauczyciele i wychowawcy pracujący z dziećmi i uczniami, którzy uzyskają nowe narzędzie do wykorzystania w pracy z dziećmi w grupach międzynarodowych i międzykulturowych. Pośrednio odbiorcami projektu będą dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnych oraz ich rodzice.

flagi.png

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Uczelnia dostępna dla wszystkich, numer POWR 03.0500-00-A050/20

O projekcie

Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień w przeglądarce oraz o naszej polityce prywatności.  Czytaj więcej